Live and Let Drive

Live and Let Drive

Mire jó a Jármű Szolgáltatási Platform (és mire nem)?

2024. január 30. - Komjáthy Dénes

tekert_ora.png

Nem évjáratot/kilométeróra állást veszünk, hanem állapotot. Hallottad már? Mivel éppen ezt a cikket olvasod, nem túlzottan lep meg, ha igen. És ezt? Bizonyos kor felett és bizonyos vételár alatt nem pusztán állapotot veszünk, hanem leginkább ELŐÉLETET. És ez alatt nem az AliExpressen vásárolt „blank” szervizkönyv végig nyomdázását értem fiktív vagy létező (német) szervizek kamu pecsétjeivel…

Ez pedig azért van, mert egy korosodó autó esetében az ismert előélet – értsd, tudjuk, ki volt a tulaj, hogyan használta, milyen gyakran cserélt olajat, melyik alkatrészt mikor és milyen minőségűre cserélte – felbecsülhetetlen érték.

Na de mi az a Jármű Szolgáltatási Platform és hogy jön egyáltalán ide? Kezdjük ezzel, mert baromi hülye neve van, és ennyiből kiindulva nagyjából bármi is lehetne.

jszp1.JPG

A Jármű Szolgáltatási Platform egy 2019-ben indult a Belügyminisztériumhoz tartozó online platform, mely segítségével ügyfélkapus belépés és a rendszám megadása után lekérdezhető az adott gépjármű Magyarországon nyilvántartott előélete. Ezen belül megtudhatjuk többek közt az autó pontos típusát, alvázszámát, motorszámát, fontosabb műszaki adatait, a 2019 óta a biztosító társaságok adatbázisába bekerülő káresemények státuszát és dátumát. A felületen fotódokumentációval együtt rögzítésre kerülnek a műszaki vizsgák és eredetiségvizsgálatok adatai, közte az aktuális futásteljesítmény is. A felületen látszik az is, hogy hány tulajdonosa volt eddig az autónak és hogy körözés alatt áll-e.

jszp2.JPG

Ezek alapján részben már sejthető, hogy miről is van szó, de ennek a cikknek főleg az lenne a célja, hogy rávilágítson a felület használatában rejlő lehetőségekre és annak jól érzékelhető határaira is. Indítsunk tehát egy kicsit messzebbről. Tegyük fel, hogy használt autót keresel, mondjuk a hahu-n és éltanulóként lehetőség szerint állapotot, mi több, előéletet szeretnél vásárolni. A találatok túlnyomó többségéről az eladó fotósi képességein, valamint szilikonsprayhez fűződő gyengéd viszonyán túl az égvilágon semmi sem derül ki. (Nem, a „megkímélt”, „garázsban tartott”, „vezetett szervizkönyv” kipipálós bullshit sajnos nem minősül érdemi információnak). Egy idő után már annak is örülsz, ha időnként felbukkan egy-egy nagyjából öt évvel ezelőttig vezetett német szervizkönyvről készült fotó. Ellened dolgozik az az igen elterjedt kedvtelés is, melynek mind a kereskedők, mind a magán eladók többsége hódol, nevezetesen, hogy a kocsi rendszámát (persze ha aktuálisan van neki és nem honosítás előtt áll a forgalomból ideiglenesen kivonva) a fotózáshoz leveszi, kitakarja, az igényesebbje pedig Microsoft Paint fekete festékszóró eszközzel teszi olvashatatlanná. Itt rögtön felmerül, hogy vajon mi takargatni valója lehet? És bizony az is előfordul, hogy semmi, csak látta valaki másnál, ugyanúgy, mint a „jön, megy, teszi a dolgát” és hasonló jópofának és frappánsnak szánt gagyi lózung szövegeket. Ha érdekel az autó, érdemes megejtened egy telefont az eladónak és megkérdezni a rendszámot, jelezve, hogy szeretnéd lekérdezni az adatait. Ha megkapod, örülsz, ha nem, akkor is, mert nyugodtan hagyhatod is a fenébe az adott autót. És akkor ott van a kevésszámú maradék hirdetés, melyen látszik a rendszám. Fontos tudni, hogy a rendszerben csak 2012-től vannak adatok, korábbiak nem érhetők el, a külföldről behozott autók adatai pedig értelemszerűen csak az itthoni nyilvántartásba vételük kezdetétől látszanak.

Azoknál az autóknál viszont, amelyek Magyarországon kerültek először forgalomba, számos hasznos információ érhető el. Személyes kedvencem a műszaki és eredetvizsgák alkalmával készülő fotódokumentáció. Ez egy remek lehetőség arra, hogy képet kapjunk az eladásra kiglancolt telibe polírozott és szilikonozott autócsodák valós felhasználási körülményeiről. Ez kicsit olyan, mintha bekukkanthatnál valakinek a lakásába egy random időpontban úgy, hogy az illetőnek nincs lehetősége előtte rendet rakni vagy kitakarítani. Mert azért egy műszaki vizsga előtt viszonylag kevesen mossák le és takarítják ki rendesen az autójukat, hanem „á la nature” gurítják be úgy, ahogy előző este letámasztották. És ez önmagában is ad egyfajta képet számunkra arról, hogy a tulajdonos hogyan is bánt az adott járművel. Nézzünk akkor néhány konkrét példát:

melos_swift_hirdetve_noplate.jpg

melos_swit_bele_1.JPG

melos_swift_bele_2.JPG

Miféle retek az, amit egy tapasztalt kereskedő sem képes ilyen szinten eltüntetni egy kívülről szép állapotú Swift kárpitjából? Eleinte kutyára gyanakodtam, de a választ végül éppen a JSZP adta meg: A jószág bizony hosszú viszontagságos éveken keresztül állt egy vélhetően festőbrigád szolgálatában. Így már nem is olyan meglepő, ugye? Ettől még persze az autó lehet kiváló műszaki állapotban, de sajnos nem ez a jellemző. Egy védőhuzat az ülésekre mindenesetre jó befektetés lett volna…

melos_swift_2.jpg

melos_swift.jpg

Nézzünk most egy kicsivel érdekesebb esetet: Gusztusos, ránézésre is megkímélt 1,33-as Toyota Yaris egy kifejezetten jó hírű budapesti kereskedésben. A telefonban kérésre kedvesen és zokszó nélkül megadott rendszám alapján történt lekérdezés eredménye a futásteljesítményről pedig ez:

yaris_1_33_futas.JPG

És ez itt sajnos nem adminisztrációs hiba (ami egyébként bőven előfordul a JSZP-ben), mert a kilométeróra állást a fotódokumentáció is végig megerősíti. Úgy tűnik tehát, a COVID vészterhes éveiben az autó elég sokat közlekedhetett tolatva… A táblázatot elnézve egyébként az is lehet, hogy 2023-ban aztán valamiért helyreállították a dolgot, mert a megelőző két évben gyanúsan soknak tűnik a lefutott 80 000 km, de erre már nincs bizonyíték. Ez az ügy tehát ráadásul nem is az aktuális kereskedő sara. Abból a szempontból azonban tanulságos, hogy úgy tűnik, sok esetben a profi kereskedők sem élnek a lekérdezés nyújtotta lehetőséggel.

Az óratekerés trükkjeiről korábban már írtam. Ezen felül itt és most még arról érdemes megemlékezni, hogy sajnos vannak, akik még mindig sportot űznek az extrém sokat futó autók rendszeres, műszaki vizsga előtti (tudod, ilyenkor rögzítik a kilométeróra állást) óratekergetésből, mely esetben a rögzített adat reálisnak tűnik. Ezt pedig nehéz kiszűrni, általában csak az alkatrészek állapota árulkodik a valós futásról egy műszeres átvizsgálás során.

És akkor egy igazi ínyencség: Magam is nagyon kedvelem, ha az olajcseréket dokumentálják a motortérben. Ez mindig bizalmat tud ébreszteni a vevőjelöltekben, nem utolsósorban pedig mindig emlékeztet a következő karbantartás esedékességére (már ha valaki tíz évnél gyakrabban nyitogatja a géptetőt…). Ez ebben az esetben is így lenne, ha a felfestés alapján az esetek többségében egyébként teljesen megfelelő viszkozitású 5w30-as olaj nem egy olyan rendkívül kifinomult motorba került volna, amely kifejezetten érzékeny arra, ha tartósan nem a gyárilag előírt 0w20-ast kapja, mindezt ráadásul városi használat mellett. Ezt ugyanis brutális olajzabálással tudja meghálálni, aminek a vége rendszerint vagy bontó vagy egy igen költséges motorfelújítás. Egy biztos, a leendő tulajdonosa egyik verzióval sem lenne felhőtlenül boldog.

yaris_1_33_5w30_231213.jpg

Sajnos ilyen részletes fotódokumentáció a legtöbb esetben csak eredetvizsgán készül, így ehhez hasonló fülest csak ritkán kap az ember a felületen keresztül, különösen, ha az autónak eddig szerencsés módon csak egy tulajdonosa volt (tehát nem eredetvizsgázott). Ennek ellenére azt gondolom, hogy ha már ez a lehetőség mindenki számára adott, luxus lenne nem élni vele, ha autóvásárlás előtt állunk. Olyan autók esetében tehát, amelyek legalább pár éve már itthon futnak, érdemes venni a fáradságot és lekérni az adatokat. Annál is inkább, mert ennyi erővel teljesen rendben lévő dokumentációkba és tiszta, igényes, végig ugyanabban a szervizben vizsgáztatott, töréskár mentes autók képeire is bukkanhatunk.

Abban az esetben, ha a lekérdezés káreseményt is felhoz, sajnos azon túl, hogy az eset mikor történt, illetve, hogy az autó károsult volt vagy károkozó, nem érhető el információ a rendszeren keresztül. Ehhez fizetős platformokon történő lekérdezés szükséges, ezekkel ez a poszt most nem foglalkozik.

Attól természetesen óva intek mindenkit, hogy néhány koszos fotó láttán meneküljön egy autó megvásárlásától, azonban, ha a lekérdezés során több terhelő információ is napvilágra kerül, nem árt az óvatosság vagy adott esetben akár az elegáns tovább állás. Egy ilyen lekérdezés természetesen semennyire sem képes pótolni az autó szakszerű átvizsgálását, de ahhoz is hasznos plusz információval szolgálhat.

 

Képek:

Jármű Szolgáltatási Platform

hasznaltauto.hu

https://telex.hu/belfold/2022/10/13/az-allapot-szamit-nem-a-futasteljesitmeny-az-oratekerok-a-magyar-hasznaltauto-piac-nyertesei

A bejegyzés trackback címe:

https://autozzunk.blog.hu/api/trackback/id/tr4518314525

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása