Live and Let Drive

Live and Let Drive

Hazait vagy külföldit?

2023. november 21. - Komjáthy Dénes

hazk2.jpg

Ebben a blokkban azt boncolgatjuk, hogy milyen érvek vannak az itthon forgalomba helyezett és a behozott autók vásárlása mellett vagy éppen ellen. Nézzünk itt is néhány ismert sztereotípiát:

  1. Csak hazai autót vegyél, mert a külföldinek nem követhető az előélete!

Az itthon forgalomba helyezett autók aktuális futásteljesítményét 2012-től kezdve központi rendszerben rögzítik az eredetvizsgák és műszaki vizsgák alkalmával. Így tehát, kaphatunk valamiféle képet az autó futásteljesítményéről. Ha van olyan szerencsénk, hogy az eladó számlás szervizbe, de leginkább márkaszervize hordta a kiszemelt autót, a szerviztörténet valamilyen formában ez esetben lekérhető. Ez azonban sajnos csak a hazai használt autó kínálat elenyésző részére vonatkozik. Természetesen lehet sikeresen vadászni ilyen autóra, de ez sajnos gyakran hosszadalmas folyamatot jelent. Külföldről, elsősorban nyugatról behozott autók esetében ugyan valamivel gyakoribb, hogy végig vezetett szervizkönyvvel jön az autó, de sajnos itt meg kell említeni, hogy ezek hamisítására is volt már példa a történelemben, így ilyen esetben sem vagyunk teljes biztonságban, ahogy azt sem lehet kizárni, hogy ahogy mondani szokták a kocsi Hegyeshalom előtt még tolatott 100-150 ezer kilométert, hogy barátságosabb szám szerepeljen a kilométeróráján. Ha teljesen dokumentált előéletre gyúrunk, valóban érdemes lehet hitelt érdemlően leinformálható, gondos magánszemélyek autóiban vagy igényesebb flottás darabokban gondolkodni.

  1. Német/svájci stb. eredetű autót vegyél, mert ott van pénz karbantartásra és nem is sajnálják rá!

_3b963fe2-cac8-46fb-84af-4696bd8e94cc.jpg

Való igaz, hogy az említett országokban az anyagi lehetőségek, a szervizháttér és az autózási kultúra is összességében adott lehet egy jó vásárhoz, de ez sem tekinthető univerzális igazságnak. Az óratekergetésről és a szervizkönyv hamisításról már korában megemlékeztem, most csak felsorolnék néhány hasonló, de kevésbé ismert sztereotípiát, hogy legyen valami a mérleg másik serpenyőjében is:

  • Nyolcvan millió németből így is nagyobb eséllyel belefuthatsz gondatlan tulajdonosba
  • A svábok előszeretettel spórolnak a gumin, megvásárolva mindenféle kínai xart
  • A fokozott téli sózás miatt ezek a kocsik nagyobb eséllyel kezdenek már idejekorán rozsdásodni
  • A hegyvidéki területeken (mindkét országban bőven van ilyen) használt manuális váltós autók kuplungja nagyobb eséllyel gyorsabban kopik, hamarabb lesz cserés

Mindezek mellett elrugaszkodva kicsit a sztereotípiáktól, ott is nagyrészt azért adnak el egy autót, mert a tulajdonos már nem akar rá többet költeni, nem azért, mert a svábok jódolgukban kétévente cserélgetik a béjemvéiket. Tehát nekünk azért vélhetően kell majd költenünk rá.

  1. Német/osztrák eredetű autót ne vegyél, mert rohadni fog a sok sózás miatt!

hazk4.jpg

Ennek sajnos bőven van igazságtartalma. Abban az esetben viszont, ha a tulaj rendszeresen gondoskodott a kocsi alapos téli mosásáról (alulról is) ennek az ártalomnak egy jelentős része kivédhető. Ettől függetlenül tényleg érdemes fokozottan figyelni rá, és a korosabb, alvázvédőzött autóknál gyanakodni egy kicsit, hogy nem az eső után köpönyeg helyzettel állunk-e szemben. Egy szakszerű átnézés azért itt is segíthet.

  1. Olasz/francia stb. eredetű autót ne vegyél, mert mindet „összecsukták már tízszer” és egyébként is magasról tesznek a karbantartására!

hazk3.jpg

Az emlegetett országokban, különösen a nagyvárosokban valóban felülreprezentáltak a horpadt, húzott, leharcolt autók, ahogy abban is van igazság, hogy a latin virtusba nehezebben fér bele a tüchtig, akkurátus karbantartás és a karcmentes bódé. Ellenben az éghajlati adottságok miatt elsősorban a mediterrán területeken a rozsdamentesség komoly fegyvertény tud lenni, különösen a rozsdásodásra hajlamos típusoknál. Nincs hó, nincs sózás, boldogság van. Már amennyiben találunk olyan példányt, ami tényleg nem volt jelentősen törött. Ez azoknak jöhet jól, akik itthon nem találnak megfelelőt egy adott típusból. Nekik érdemes lehet ezeken a területeken körülnézni, mert hatalmas piacokról van itt is szó, ahol korántsem lehetetlen belefutni egy-egy kiváló vételbe. Azért a festékvastagság mérőt ne hagyjuk otthon 😊

Vannak olyan autótípusok, amik itthon ritkábbak és nem lehet belőlük belátható időn belül megfelelőt találni. Ilyenkor jönnek szóba gyakran más országok piacai. Ilyenkor természetesen számolnunk kell a külföldről hozott autókhoz kapcsolódó korábban taglalt kockázatokkal is, de ezek megfelelő körültekintéssel és némi segítség igénybevételével minimalizálhatók. Ritka autók esetén azért érdemes lehet kalkulálni a várhatóan nehézkesebb alkatrészellátással és azzal, hogy nem biztos, hogy könnyen találunk olyan szervizt, ahol valóban értő kezekben lehet az amúgy gondosan kiválasztott autónk.

Ha külföldről hozatnánk be autót, rendszerint nincs esélyünk rá, hogy személyesen nézzük meg vagy próbáljuk ki. Ilyen esetben érdemes keresnünk egy megbízható szakértőt, kereskedőt, aki rendszeresen jár külföldre, hogy (nyilván ellenszolgáltatás fejében) segítsen nekünk megtalálni azt a darabot, amiért tényleg érdemes pénzt adni. Az átnézést és a próbautat ilyenkor ők teszik meg helyettünk, ahogy az adásvétel és a honosítás adminisztratív folyamatát is elvégzik.

Az tehát, hogy a leendő autónk határokon belülről vagy azokon kívülről származik, megint csak komplex kérdés, ami csak a konkrét helyzet és adott – Na mi jön most? – ÁLLAPOT ismeretében dőlhet el.

 

Képek forrása:

carryoncouple.com

searlesauto.ca

Pinterest

A bejegyzés trackback címe:

https://autozzunk.blog.hu/api/trackback/id/tr2018262481

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása