Live and Let Drive

Live and Let Drive

Mit vegyek első autónak?

2023. október 25. - Komjáthy Dénes

Az autóvásárlás anyagiakhoz való viszonyát az előzőekben kiveséztük. Ebben a körben azt nézzük meg, milyen szempontokat érdemes figyelembe venni az első autónk kiválasztása során.

Első autó vásárlása számos különböző élethelyzetben megeshet az emberrel. Van, aki nyugdíjas korában szerez jogosítványt, majd vesz saját autót. Ismerek olyat is, aki évtizedek óta vezet, elsősorban céges autókat, de az első saját autója megvásárlására csak a negyvenes évei közepén került sor. Olyan is van, akinél a gyerek(ek) érkezése váltja ki az autóvásárlási „ingert”. Alapvetően mindegyik élethelyzet esetén eltérő szempontok mérlegelése szükséges. Ebben a cikkben elsősorban a leggyakoribb első autó vásárlási élethelyzet szempontjait vizsgáljuk, nevezetesen a friss jogsis fiatal autóvezetőkét.

_96c0ca0a-6678-4a7c-8977-5cbba2f70e73.jpg

Friss jogosítvánnyal, belépve az autózás világába meglátásom szerint az első és legfontosabb feladat az, hogy megtanulj nemcsak jól vezetni (ezt a szintet rendszerint az oktatás végére még nem érik el a delikvensek), hanem jól közlekedni is. Ehhez elsősorban sokat kell vezetni, amiben igen nagy segítséget és szabadságot jelent, ha ezt egy saját autóval teheted.

Egy új területre belépve szerintem jó dolog, ha megfelelő koncentrációval és alázattal viseltetünk és ezzel vívjuk ki magunknak a közeg elfogadását és megbecsülését irányunkban. Ez számomra azt is jelenti, hogy az autózást nem a tápláléklánc csúcsán kezdjük el egy 400+ lóerős, 2,5 tonnás autóban, akkor sem, ha egyébként akár meg is engedhetnénk magunknak. Személy szerint ezen a téren is a fokozatos építkezés híve vagyok. Egészséges dolog, ha mindegyik következő autód egy kicsivel jobb, újabb, drágább, mint az előző. Mindemellett, ha olcsóbb, szerényebb autóval kezdesz, megtanulod értékelni azt, hogy saját autód van és ez számos előnnyel is jár.

Azt gondolom tehát, hogy az ilyen célnak megfelelő első autók legfőbb erényei a jó vezethetőség, viszonylagos egyszerűség (átlátható utastér, kezelőszervek, jó szerelhetőség), olcsó fenntarthatóság, legyen az autó a saját kategóriáján belül relative biztonságos, korszerűségében tudja tartani a versenyt az utcán közlekedő „nagy átlaggal” és teljesítményében is képes legyen különösebb erőlködés nélkül tartani a forgalom ritmusát, sebességét.

kep6.jpg

Ezeknek a szempontoknak leginkább a 10 és 20 év közötti benzinmotoros kis vagy alsó középkategóriás autók felelnek meg. Hogy elhelyezzük kicsit az autós univerzumban, ez a Volkswagen kínálatából a Polo és a Golf méretkategóriája. Egyedülállóknál és azoknál, akiknél kiemelkedően fontos, hogy az autó kis helyen is elférjen és/vagy extra könnyű legyen parkolni vele, szóba jöhet a mini autók kategóriája (Lupo, ha maradunk a Volkswagennél). Ebben az esetben egy kicsit a biztonság és a kényelem oltárán kell áldoznunk, cserébe az előbb említett előnyökért. Az, hogy nálad melyik kategória lesz a befutó, már egyéni preferenciák kérdése. Első autóban, hacsak nem kell évente legalább 20 ezer km-t autóznod, a bonyolultabb konstrukció és rendszerint magasabb javítási költségek miatt nem javaslom a dízel motorokat (bár ezek között is van néhány egészen kiváló) és az automata váltót. Előbbi sokak számára azért csalogató friss jogosítvánnyal, mert az oktató autók egy jelentős része is dízel, így ismerős lehet a vezetési érzet, utóbbi pedig a kényelme miatt. Az automatát azonban személy szerint azért sem javaslom, mert kevés rutinnal könnyű elfelejteni a kuplung megfelelő használatát, amiből később kellemetlenségeid származhatnak. Bár egyre több az automata váltós autó, a kézi még minden bizonnyal hosszú évekig velünk marad, luxus lenne tehát elfelejteni vagy nem megtanulni a használatát, ha már valaki autóvezetésre, pláne birtoklásra adja a fejét.

kep7.jpg

Mostanában egyre gyakrabban kerül elő a téma, így érdemes kicsit kitérnünk a biztonság kérdéskörére. Meggyőződésem, hogy az első és legfontosabb dolog, ami mindenkit meg tud óvni az utakon, az az odafigyelés, a tolerancia, valamint az előrelátás és a defenzív vezetés. Utóbbinál az a rossz hírem, hogy csak gyakorlással sajátítható el. Ha már jó előre átlátsz egy adott közlekedési szituációt, tudod, hogy mire számíts, sokkal nehezebben kerülsz olyan veszélyhelyzetbe, aminek csattanás a vége. Természetesen vannak olyan sajnálatos esetek, amikor a baleset kárt szenvedettje még ilyen megközelítésben is teljesen ártatlan és védtelen. Ilyenkor néha felmerül, hogy mi lett volna, ha a sérült egy drágább, nagyobb vagy korszerűbb autóban ült volna. Ez valós kérdés, azonban véleményem szerint, ha felülünk erre a vonatra és elsődleges célunk a „Rezesovák” elleni védekezés, azon kapjuk magunkat, hogy mindenki 3 tonnás SUV-okkal közlekedik egyedül, autóhitelt vesz fel és azért robotol egész életében, hogy nehogy egyszer baja legyen egy közlekedési balesetben. Szerintem, ha azért akarsz nagy autót, mert félsz kicsivel közlekedni, nem biztos, hogy neked saját autó kell, vagy továbbmegyek, nem biztos, hogy vezetned kell (ennél az éves BKV/MÁV bérlet sokkal egészségesebb megoldás, és főleg olcsóbb). Bocs, ez értelemszerűen a magánvéleményem. De visszatérve a reálisan megvásárolható első autókra, az viszont rendkívül fontos a kiválasztásnál, hogy az adott autó ne legyen veszélyes műszaki állapotban, ne legyen túl elavult a biztonságtechnikája (ABS, néhány légzsák, övfeszítő és hátsó fejtámla ma már mindenképpen legyen alapkövetelmény) és ne legyen szerkezetileg törött (ez alapos átnézéssel kiszűrhető akkor is, ha egyébként „puccparádé” az autó).

Sokak számára az élvezeti faktor is releváns szempont lehet. Nos, ha a fenti szempontoknak is eleget tevő autókat keresünk jelentős élvezeti faktorral, eléggé megnehezítjük a helyzetünket. Nem lehetetlen a feladat, de valahol biztosan kompromisszumot kell kötnünk. Ugyanakkor azt is mindenki másként látja, hogy mitől jó vezetni egy autót. Mindenkit arra bíztatok, hogy próbálja ki a kiszemelt típusokat, mert menet közben derül ki, hogy neki megfelelő-e az a vezetési élmény, amit az adott autó nyújtani tud.

Végezetül és a teljesség igénye nélkül még egy fontos szempontot említenék, nevezetesen, hogy jó, ha a megvásárolt autó nem egy túl ritka darab, mert ha meghibásodik, vagy csak karbantartás kell, nem kell nagyítóval keresni hozzá a ritka és általában drága alkatrészt és azt a szerelőt, aki anélkül képes hozzányúlni, hogy kárt tenne benne. Tudom, hogy van, akinek szempont, hogy ne jöjjön az autója túl gyakran szembe vele az utcán, de ebben az esetben meglátásom szerint ezt érdemes elengedni. Az önkifejezésre és az egyéniségünk kiteljesítésére, ahogy korábban is írtam, szerintem nem az autó a megfelelő eszköz.

A következő cikkben kicsit elevezünk a kezdő vizekről és az „Újat vagy használtat?” dilemmát vesézzük ki.

 

Képek:

Pinterest

A bejegyzés trackback címe:

https://autozzunk.blog.hu/api/trackback/id/tr5518241899

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása