Live and Let Drive

Live and Let Drive

Mit vegyek nagycsaládosként?

2024. január 16. - Komjáthy Dénes

graphene-3-across-the-back.jpg

Szeretem, ha egy autónak autó formája van. Tehát van eleje, hátulja, „közepe”, nem kell kétszer ránézni ahhoz, hogy az ember eldöntse, hogy éppen jön vagy megy. És szerencsére még mindig egész sok ilyen autó kapható, mind újonnan, mind pedig használtan. Ez azért is remek dolog egy magamfajta maradi autóbuzi számára, mert amikor eljön az az életszakasz, amikor az autózás örömeit meg kell osztani egy-két az autózásért változó mértékben lelkesedő csemetével, még nem szükséges azonnal lemészárolni magunkban az esztétikai érzéket. Egy-két gyermekkel ugyanis még szinte bármilyen jellemzően autóformájú középkategóriás szedán vagy kombi teljesen élhető választás tud lenni. A választék ilyenkor még igen nagy, a matek leginkább még az egyéni preferenciák és az anyagiak körül összpontosul.

Mint az élet oly sok területén, a gondok általában a 3. gyermek érkezésével kezdődnek. Egy ilyen csapat szállítmányozása már komoly kihívások elé állíthatja az embert. Három gyerekülés egymás mellett történő élhető szállítására ugyanis az autók túlnyomó része alapvetően alkalmatlan. Igen, az újdonsült nagycsaládos szülő előbb-utóbb szembesül azzal, hogy három 10 év alatti törpe a kapcsolódó járulékos perifériák (elsősorban gyerekülések) miatt az autóban több helyet foglal, mint három kamasz. Az első körökben rendszerint felmerül, hogy amennyiben az anyós oldali légzsák kikapcsolható, az egyik gyereküléses delikvens – általában a szerencsés elsőszülött – a jobb egyben foglaljon helyet, anya – vagy pc-bben fogalmazva a vezetni kevésbé kedvelő, kevesebb helyet foglaló szülő kartárs – pedig hátra költözik, mondjuk vitatott komforttal rendelkező középső helyre. Ez a fajta lelkesedés általában az első közepes hosszúságú belföldi kiruccanás végéig tart, utána óhatatlanul felmerül, hogy valamit kezdeni kéne ezzel a helyzettel. Ez az az időszak, amikor apa a lelke mélyén érezni kezdi, hogy „baj” lesz, de nincs nagy tapasztalata a témában és még optimista, tehát a problémát a következőképpen közelíti meg: Szélesebb autó kell! A mindkét irányban elfogult különböző remek fórumokat olvasgatva nem lesz sokkal okosabb, így fogja szépen a három gyerekülést és felkeresi a közelben fellelhető kereskedéseket és belepróbálgatja az apparátust az összes létező túlméretezett, de még autó formájú szedánba, kombiba és vérmérséklettől, valamint pénztárcától függően SUV-ba. Aztán valahol az aktuális Ford Mondeo és Skoad Superb környékén komoly kínok közepette hangosan, vagy csak magában beismeri: Nem férünk el benne… Itt a magamfajtáknál egy közepesen elnyúló gyászidőszak következik, melynek végére az autókedvelő férfi hosszú évekre eltemet magában mindent, amit az autózásban szeret (vagy persze vállalja két autó fenntartását) és halált megvető bátorsággal úgy dönt, elkezd egyterűeket és/vagy családos felhasználásra berendezett kisáruszállítókat nézni.

minivan_meme.jpg

Utóbbi kategória egyébként három gyerekkel egyértelműen takarékosabb megoldás, hiszen az „autószerűtlenségért” és a nullához konvergáló vezetési élményért cserébe a jellemzően francia, román néhány esetben német kisáruszállítókat, mint a Renault Kangoo, Citroen Berlingo, Peugeot Partner, Opel Combo stb. alacsonyabb áron mérik, mint a hasonló méretekkel rendelkező, kicsit pofásabb, eredetileg is személyszállításra szánt társaikat, amilyen a Citroen Picasso (vagy később Spacetourer), a Volkswagen Touran vagy a Renault Grand Scénic. A cikknek nem célja minden szóba jöhető autó felsorolása, a példák inkább csak szemléltetésként szolgálnak. Az, hogy ezeket említem, nem jelenti feltétlenül azt, hogy ezeket tartom a legjobb választásnak. Ezeknek közös előnye, hogy a hátsó üléssoruk három részre tagolt és általában egymás mellett elfér bennük három gyerekülés.

8-4-798x466.jpg

A három különálló vagy legalábbis úgy formázott ülés azért kulcsfontosságú, mert hiába széles belül egy autó, ha a hátsó ülés úgy van formázva, értsd kagylósítva, illetve övcsattokkal ellátva, hogy képtelenség oda bepréselni három gyerekülést úgy, hogy normálisan be is tudjuk kötni őket, pláne ISOFIX rögzítéssel. Egyszerűen az autók többsége hiába van hivatalosan 5 személyesre minősítve, a hátsó üléssor középső ülése inkább csak szükséghelynek tekinthető, ott rendszerint egy kitüremkedő párnán ülünk, beszorítva a két teljes értékű szélső ülőhely közé. Ezen a kiemelkedő gerincen a gyerekülés csodásan tud billegni, arról nem beszélve, hogy a két szélső gyerekülést meg annyira ki kell tolni az ajtókra, hogy azok meg már a külső oldalpárnák miatt fognak ferdén állni. Marad tehát a három ülőlapos megoldás. Itt megjegyezném, hogy a gyereküléseket akkor is érdemes belepróbálni a kiválasztott autóba, ha három ülőlappal rendelkezik, mert a belső szélesség és háttámla párnázottsága még ilyenkor is tud kellemetlen meglepetéseket okozni. És természetesen van különbség az alsó-középkategóriás és a középkategóriás platformokra épülő egyterűek (pl. Ford C-MAX és Ford S-MAX) térkínálata között. Itt azt érdemes mérlegelni, hogy megéri-e a kicsit bonyolultabb technika és a nagyobb súly és motor (értsd magasabb KGFB, több adó, esetleg több fogyasztás) a nagyobb helyet.

6b2bc47d1373eda49954ce76163febf4_958504.jpg

A vezethetőséggel kapcsolatban azért ebben a műfajban is felmerül, hogy lehetőség szerint ne legyen nagyon mackós a jármű, illetve a rendszerint magasabb felépítés miatt ne billegjen zavaróan a karosszéria, mint néhány alacsonyabbra pozicionált, átalakított kisáruszállító esetében. Ezek egyébként rendszerint a törésteszteken is kicsit gyengébben teljesítenek. Akit ilyen szinten aggaszt a biztonság kérdése, ezen a téren is érdemes tájékozódnia.

Amit fontos még mérlegelni, az az, hogy bár az egyterűek között még jelenleg is sok a dízel a piacon, érdemes-e ilyet vennünk. Ezek néhány kivételtől eltekintve általában jól működő, bevált motorok, ugyanakkor a magasabb fenntartási költségek (használtan több meghibásodási lehetőség, költségesebb alkatrészek) miatt érdemes mérlegelni, hogy az alacsonyabb fogyasztásért cserébe megéri-e nekünk ezek megvásárlása. Fontos megemlíteni például, hogy a részecskeszűrős turbódízelek kifejezetten nem szeretik a rövidutas, rendszerint hidegüzemű használatot (értsd mamataxi a suliba). Ezzel elég könnyen tönkre lehet vágni őket és a saját költségvetésünket is. Aki a szívó benzines motorra esküszik, annak az a rossz hírem, hogy ezek helyét egyre inkább a turbós motorok vették át a kínálatban, majd mostanra már leginkább a hibridek és részben az elektromos meghajtások. Utóbbiak pedig már egyértelműen drágábbak is (és továbbra sem alkalmasak mindenfajta felhasználásra). Választék azonban még mindig van, de érdemes átgondolni, mire is van valójában szükségünk. Ha pedig ez megvan, menjünk, üljünk bele az autókba és próbáljuk ki őket.

Kisgyerekkel a térkínálaton túl fontos szempont lehet az is, hogy a kicsi mennyire lát ki az üléséből, illetve elérhető-e az adott autóhoz megfelelő árnyékoló roló a hátsó oldalablakokra. Utóbbit tapasztalatom szerint a sötétített üveg sem tudja minden esetben kiváltani, különösen nyáron. Kisgyerekesek valószínűleg osztják azt a nézetemet, hogy a kárpitozás állapota és minősége ebben a kéréskörben kevéssé kardinális szempont. Egyáltalán nem baj, ha a kárpitozás egyszerű és adott esetben az egész belsőtér lelkiismeret-furdalás nélkül „kislagozható”. Ebben szerintem a Dacia verhetetlen, a vajszínű velúrt meg alcantarát célszerű tartogatnunk cirka húsz év múlvára…

kupi.JPG

Egyébként az ilyen designolt krumpliknak megvan az az elvitathatatlan előnyük, hogy a hátsó üléssor lehajtása után szükség esetén csukott szemmel be tudjuk hajítani gyerekülésestül, szétszerelés nélkül a biciklit, vagy szinte bármit, ami a kezünk ügyébe kerül. Adott esetben két főnek alvásra is kiválóan meg tudnak felelni.

Három gyerekes autóválasztásnál felmerül, hogy a közeljövőben tervezünk-e még gyermeket, illetve mennyire szeretnénk gyakran magunkkal vinni barátokat is vagy éppen a nagyszülőket. Ha igen, célszerű lehet meggondolni a hétüléses modellek vásárlását, amilyen a Citroen Grand Picasso, a Ford S-MAX/Galaxy vagy éppen a Dacia Lodgy vagy Jogger. Hétüléses változatok elérhetők a Combo, Berlingo, Toyota Proace Verso családból is. Ezeket azonban rendszerint az 5 személyeseknél valamivel drágábban szerezhetők be, ezért érdemes mérlegelni a saját szempontjainkat, szükségleteinket.

spacetourer.jpg

Sajnos annak ellenére, hogy sokunk egybehangzó tapasztalata és véleménye szerint családi csapatszállítónak messze ezek a legalkalmasabbak, az egyterűek egyre inkább kikopnak a gyártók kínálatából. Helyüket valamelyest a SUV-ok igyekeznek átvenni több-kevesebb sikerrel. Nekem személy szerint kicsit olyan érzésem van ennek kapcsán, hogy a nagyobb térkínálatért cserébe a saját maguk által generált divathullámot meglovagolva nagyobb gyártói haszonkulcs érdekében csomagban sóznak ránk olyasmit is, amire valójában nincs szükségünk. Ettől függetlenül természetesen vannak remek, akár hétüléses SUV-ok is a piacon, és szerencsére nemcsak a prémium gyártók kínálatában, mint amilyen például a KIA Sorento vagy a Skoda Kodiak. Akinek valóban szüksége van a nagyobb hasmagasságra vagy a négykerék meghajtásra, annak ezek valós alternatívák lehetnek.

Érdekességképp megemlítem, hogy aki extrém módon ragaszkodik a régi autójához, annak alternatívát kínál egy cég, amely lényegében hátsó üléshez rögzíthető 3 vagy akár 4 ülőhelyes gyereküléssort kínál 600 ezer Ft körüli belépő áron különböző méretekben. Ha tehát ilyen formán nem tudsz szabadulni az „óemberedtől” ez is megoldás lehet.

will-it-fit-multimac-image-4-seater-minimac.jpg

Talán az eddigiekből is kitűnik, hogy a nagycsaládos autóválasztás egy különösen összetett és bonyolult folyamat. Ehhez igyekeztem most néhány tippet és támpontot adni. Biztos vagyok ugyanakkor benne, hogy ezeken kívül is fel lehetne még jó párat sorolni. Érdemes tehát mindenkinek, aki ilyen helyzetben van, felállítania a saját szempontrendszerét és az alapján felmérni a kínálatot, hogy aztán olyan döntést hozhasson, amelynek az eredményével tartósan elégedett lehet.

 

Képek:

https://ih1.redbubble.net/image.2127227215.5236/st,small,507x507-pad,600x600,f8f8f8.jpg

https://www.multimac.com/home

https://www.britax.com.au/tips-advice/want-to-fit-three-car-seats-across-the-back/

https://media.toyota.co.uk/images/avensis-saloon-interior-2009-2011/#lg=1&slide=1

https://www.shukercars.co.uk/details/used-car-in-bromsgrove/ford/s-max/2.0/958504/

https://www.autodriver.es/listings/renault-kangoo-furgon-maxi-z-e-5-plazas/

https://www.reddit.com/r/mildlyinfuriating/comments/vaa9m1/my_van_after_only_a_2_day_road_trip_with_5_kids/

A bejegyzés trackback címe:

https://autozzunk.blog.hu/api/trackback/id/tr3618303735

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása